Epizoda IV - Nová naděje
Předpokládalo se proto, že soundtrack Hvězdných válek se ponese ve stejném "podmanivém" duchu, k překvapení všech však režisér George Lucas, na doporučení svého přítele Stevena Spielberga, oslovil úspěšného skladatele Johna Williamse. Kdo alespoň trochu zná Williamsovu tvorbu, jistě chápe údiv (a i obavu) nad jeho obsazením do pozice skladatele hudby k novému sci-fi filmu, neboť v souvislosti s ním nemůže být ani řeč o hudbě elektronické. Čerstvý vítěz Oscara za hudbu k Spielbergovu filmu Čelisti byl totiž skladatelem tradiční, orchestrální hudby, která byla v 70. letech odsunuta na pomyslnou odstavnou kolej.
Lucas se však nedal přemluvit a trval na tom, aby hudbu k jeho už tak dost neortodoxnímu snímku dělal právě Williams, což z dnešního pohledu nemůžeme brát jinak, než jako zcela geniální tah muže, který přesně věděl, co dělá! Williams se dal dohromady s London Symphonic Orchestra a v době natáčení patřil vznikající soundtrack k jedněm z mála věcí, se kterými byl režisér Lucas doopravdy spokojen.
Přes všechny obtíže, které vznik prvních Hvězdných válek provázely, byl film nakonec dokončen a diváci po celých Státech, a později celém světě, se mohli ponořit do poslechu Williamsova mistrovského, životního díla.
Soundtrack k Hvězdným válkám se stal legendou. Připomeňme si alespoň nejdůležitější hudební motivy, které si již po desetiletí broukají miliony lidí po celém světě.
Main Theme: Jeden z nejikoničtějších filmových motivů všech dob a hudební synonymum pro sci-fi žánr. Požádáte-li někoho, aby vám zabroukal nějakou sci-fi filmovou melodii, nejspíš uslyšíte právě Main theme. Nebo Imperiální pochod...
Binary Sunset: Pravděpodobně nejslavnější scéna celé vesmírné ságy, jež zrodila hudební motiv všeobecně známý pod fan názvem "The Force Theme", tedy "Pochod Síly" či "Motiv Síly". Za povšimnutí stojí i původně zamýšlená alternativní verze tohoto hudebního motivu - o kolik jiný mohl být svět Star Wars, kdyby Williams zůstal u této verze a nepřišel s jinou, přiznejme si to, mnohem krásnější a líbivější?
Princess Leia's Theme: Hudební motiv princezny Leiy je typický svou jemností a něžností, což sice princezninu charakteru zcela neodpovídá, ovšem to nikterak nemění fakt, že jde o překrásnou skladbu, z níž Williams vycházel při tvorbě "motivu lásky" v Impérium vrací úder (Han Solo and the Princess), hudby dokreslující komplikovaný vztah sourozenců Skywalkerových v Návratu Jediho či skladby "Across the Stars" z Epizody II.
Cantina Band: Williamsův návrat ke skladatelským kořenům, tedy jazzu (jako mladík začínal s malým bandem působícím v New Yorku) a důkaz, že mu není cizí žádný žánr!